W sprawie pytań prejudycjalnych złożonych do TSUE przez Sąd Rejonowy dla Warszawy-Woli w dniu 12 maja 2020 r. , stanowiska RPO, KE a teraz Rządu RP są zbieżne.
Poniżej pytania a następnie stanowisko Rządu RP.
STANOWISKO RZĄDU RP
1) Artykuł 5 dyrektywy 93/13/EWG należy interpretować w ten sposób, że ocena, czy warunek umowny został sporządzony prostym i zrozumiałym językiem, powinna odnosić się wyłącznie do brzmienia umowy. Dla oceny, czy warunek umowny został sporządzony prostym i zrozumiałym językiem w rozumieniu art. 5 dyrektywy 93/13/EWG, nie ma znaczenia, że może istnieć korzystny dla konsumenta wariant wykładni tego warunku.
2) Wynikający z art. 5 dyrektywy 93/13/EWG wymóg sporządzenia warunku umownego prostym i zrozumiałym językiem należy interpretować w ten sposób, że warunek umowy odnoszący się do kursu kupna i sprzedaży waluty obcej powinien zostać tak sformułowany, aby właściwie poinformowany oraz dostatecznie uważny i rozsądny przeciętny konsument był w stanie na jego podstawie zrozumieć konkretne działanie metody obliczania tych kursów, w tym poznać wysokość marży stosowanej przez bank, i oszacować tym samym, w oparciu o jednoznaczne i zrozumiałe kryteria, potencjalnie istotne konsekwencje ekonomiczne takiego warunku dla swoich zobowiązań finansowych.
3) Artykuł 5 oraz art. 4 ust. 2 dyrektywy 93/13/EWG należy intepretować w ten sposób, że nie spełnia wymogu bycia sporządzonym prostym i zrozumiałym językiem warunek umowny określający kurs waluty poprzez ogólne odniesienie się do bliżej nieokreślonego kursu rynkowego.
4) Artykuł 3 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG należy interpretować w ten sposób, że w przypadku, gdy niejasny i nieprecyzyjny warunek umowny uprawnia przedsiębiorcę do szeregu zachowań, analizując jego nieuczciwy charakter należy wziąć pod uwagę pełny zakres praw i obowiązków, jakie mogą z niego wynikać. Okoliczność, że warunek umowny sporządzony w sposób niejasny bądź wieloznaczny może być interpretowany z korzyścią dla konsumenta, nie może skutkować uznaniem, że jest on zgodny z art. 3 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG.